Wanneer er een conflict is op de werkvloer is het van belang dat dit snel wordt opgelost. Een conflict gaat vaak ten koste van de sfeer en productiviteit. Maar hoe lost u dit als werkgever op? Er zijn drie opties.

Een mogelijkheid is dat u een maatschappelijk werker inschakelt. Deze kan samen met de betrokkenen kijken of er een mogelijke oplossing is. Daarnaast kan deze een eventuele andere aanpak initiëren.

Een andere optie is om een vertrouwenspersoon bij het probleem te betrekken. Dit kan een oplossing zijn wanneer het een gevoelige zaak is. Vaak ziet men dan dat de werknemer in het conflict niet met een collega wil praten. Een vertrouwenspersoon kan dan een uitkomst zijn. Vaak worden vertrouwenspersonen ingeschakeld wanneer het gaat om ongewenst gedrag, bijvoorbeeld agressie, pesten, seksuele intimidatie of discriminatie. Het kan voor een werknemer fijn zijn om er met een externe (of interne) vertrouwenspersoon over te praten.

Wanneer het conflict al verder uit de hand is gelopen en de betrokkenen geen vertrouwen hebben in een interne oplossing kan een mediator ingeschakeld worden. Een mediator is iemand die zal bemiddelen in het conflict. Deze persoon doet dit op een neutrale en onpartijdige manier. Samen met de mediator proberen de betrokken partijen tot een oplossing te komen. De bemiddelaar let vooral op de manier van communiceren. Door het gesprek aan te gaan probeert de mediator de onderlinge communicatie weer op gang te brengen. Uiteindelijk zal de oplossing vanuit de betrokken partijen komen. De mediator zorgt ervoor dat beide partijen het met de oplossing eens zijn.

Bij een mediation proces is het belangrijk dat iedereen vrijwillig deelneemt. Niet alleen is dit rechtvaardig, ook heeft een mediationgesprek anders weinig zin. Daarnaast is vertrouwelijkheid binnen de mediationgesprekken een kernwaarde. Alle betrokkenen tekenen voor geheimhouding.